Home Noutati Forum Contact
 
  Nu mai crede in povesti!
Despre campanie
Semnaturi pentru lege
Resurse
Forum
Parteneri media
Linkuri
Contact
 
Despre campanie

Campania „Nu mai crede in povesti” face parte din proiectul „Informarea corecta – drept al fiecarui cetatean” derulat de Agentia de Monitorizare a Presei, Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie si Centrul pentru Jurnalism Independent, fiind finantat de Uniunea Europeana, prin programul Phare 2004, Societate Civila.

Scopul proiectului nostru este cre?terea responsabilit??ii sociale a institu?iilor de media, prin transparentizarea structurilor de proprietate ?i a surselor de finan?are aflate in spatele institu?iilor de pres? ?i prin respectarea standardelor etice ?i profesionale. Toate acestea au rolul s? consolideze dreptul constitu?ional la libera informare eclipsat in ultima vreme de agenda patronala sau de goana dupa rating a presei.

Constitu?ia Rom?niei
ART.31 (4) „(
4) Mijloacele de informare ?n mas?, publice ?i private, sunt obligate s? asigure informarea corect? a opiniei publice.”

Consideram necesara constientizarea cetateanului ?n legatura cu respectarea drepturilor sale ?n calitate de consumator de media, cu un accent pe rolul presei ?n societate, transparenta media, consecintele abaterilor de la normele deontologice atat asupra democratiei, cat ?i asupra sa, prin limitarea altui drept fundamental al sau - dreptul la informare. Un public avizat cu un simt critic dezvoltat va fi mai rezistent ?n fata tentativelor de manipulare ?i va exercita presiune asupra presei pentru a obtine informatii de calitate. Vom acorda o atentie deosebita transmiterii mesajelor catre tineri, acestia fiind cei mai predispusi a percepe astfel de mesaje.

DE CE?

Numeroase rapoarte independente arata ca avem de-a face cu un fenomen generalizat de pierdere a controlului asupra profesiei de catre jurnalisti. Tot mai mult, presa este folosita pentru a promova interesele financiare sau politice ale patronilor, ?i mai putin pentru a servi interesul public, adica dreptul cetatenilor de a fi corect informati asupra chestiunilor de interes public. Reducerea libertatii de exprimare a jurnalistilor are impact direct asupra cetateanului, limitand acest drept fundamental al acestuia – de a fi informat ?n legatura cu chestiunile de interes public.

De asemenea, se observa o deprofesionalizare accentuata a jurnalismului, mai ales ?n presa locala, prin presiunile editoriale exercitate asupra jurnalistului. La nivelul intregii comunitati (jurnalisti, editori, patroni) exista un slab interes pentru promovarea ?i respectarea normelor deontologice.

Una din explicatiile acestei situatii este faptul ca institutiile de presa servesc altor interese decat cele legitime de a informa sau de a face profit din activitati de media, actul jurnalistic fiind adesea utilizat pentru a promova interesele politico-financiare ale patronului sau agenda politica a diverselor grupuri de interese. Practic, consumatorul de media nu este o prioritate pentru proprietarii de presa din Romania, care preseaza jurnalistii ?i editorii angajati sa transmita viciat informatia sau chiar sa o cenzureze.

In acelasi timp, diverse studii ?i monitorizari indica o reducere drastica a diversitatii punctelor de vedere exprimate ?n presa romana, ?n special ?n cadrul jurnalelor de stiri ale principalelor posturi tv nationale. Consumatorul de media nu are alternative de informare la oferta media existenta, fiind invadat de infotainment ?i produse media de slaba calitate.

Din pacate, publicul nu este intotdeauna constient de aceste aspecte, unul din principalele motive fiind lipsa de transparenta a structurilor de proprietate ?i a surselor de finantare a presei, ?n special a celei scrise. Acest demers este deja o practica ?n tari cu o presa bine dezvoltata, contribuind la cresterea credibilitatii ?i a reponsabilitatii presei, consolidand astfel rolul sau ?n cadrul unei societati democratice.

Constitu?ia Rom?niei
ART. 30 (5) “Legea poate impune mijloacelor de comunicare ?n mas? obliga?ia de a face public? sursa finan??rii.”

Principalele activitati ale proiectului

Alaturi de aceasta campanie, proiectul „Informarea corecta – drept al fiecarui cetatean” deruleaza si alte activitati, dintre care cele mai importante sunt:

- monitorizarea ?i identificarea abaterilor de la normele etice ale profesiunii de jurnalist;

raport de monitorizare/identificarea unor cazuri de abatere flagranta de la normele profesionale ?n presa nationala – link la raport;

- organizarea a opt intalniri cu studentii, in Bucuresti si in provincie, avand ca tema transparenta surselor de proprietate si finantare a presei si modul in care acestea afecteaza continutul editorial;

- organizarea unei conferin?e pe tema transparen?ei propriet??ii media ?i a surselor de finan?are

Organizarea unei conferinte internationale avand ca tema transparenta proprietatii ?i a surselor de finantare a presei, cu participarea celor mai importanti patroni, editori, reprezentanti ai jurnalistilor, reprezentanti ai Consiliului Europei/OSCE, reprezentanti ai clasei politice ?i autoritatilor, reprezentanti ai societatii civile ?i ai consumatorilor de media;

- Strangere de semnaturi pentru initierea unei legi care sa reglementeze transparenta surselor de finantare a media;

- redactarea unui proiect de lege care sa reglementeze transparenta surselor de finantare a media.


UNIUNEA EUROPEANA
 
O campanie pentru transparenţa şi responsabilitatea presei derulată de Agenţia de Monitorizare a Presei, Centrul de Jurnalism Independent şi Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie.
Acest site web nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Comisiei Europene. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor site-ului web.
Pentru informaţii despre celelalte programe finanţate de Uniunea Europeană în România, cât şi pentru informaţii detaliate privind aderarea României la Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi adresa web a Centrului de Informare al Comisiei Europene în România.
 
Proiect finanţat prin Phare